Onze Producten
d8c8382b2ae9a91554fbf3761f66ac3f.gif
6466bbddde7f19eb52732cfffcaab8f0.png
059de6ca9bd1a683b8bad715d43b4e01.jpg
RC Modelfreak Wolvega
LIPO ACCU'S VERKLAARD

 Lipo accu's zijn de nieuwe energie bron voor elektro aandrijvingen. De eerste konden nog niet zoveel piek vermogen leveren, maar de nieuwe generaties kunnen met gemak heel veel stroom leveren. De inwendige weerstand is zo laag, dat zelfs bij een belasting van 100A de accu 7 volt blijft leveren, waar een NiMh dan al ingestort is naar onder de 5 volt.
De inwendige weerstand, die bepalend is voor zowel de topsnelheid van een auto als de acceleratie, is vaak minder dan 1/4 van de weerstand van een top- NiMh accu. Dat geeft dus ongelofelijk veel snelheid aan je auto, bovendien blijft de accu koud bij normaal gebruik (weinig weerstand = weinig verlies = weinig warmte ontwikkeling).
Verder zijn deze accu's super licht (5000 mAh Lipo = +/- 270 gram = 200 gram lichter dan een normale 3600 mAh NiMh).
C waarde:
Er is wel nog een groot verschil in Lipo accu's, niet alle lipo's zijn even geschikt om een hoge stroom te kunnen leveren. Bij een Lipo accu hoort een "C" rating, als b.v. 15C, 20C, 25C. Deze "C" staat voor het aantal maal de capaciteit wat een accu als continu stroom mag leveren. 20C betekent dus 20 x de Capaciteit. Een accu van 5000 mAh met een 20C rating, mag dus 100,000mA of tewel 100A continue leveren. 20C bij 5000 mAh is wel het minste wat je moet hebben. Het is echter geen absoluut getal, maar een getal relatief aan de capaciteit. Een 25C accu van 3000 mAh mag 75A continue leveren, een 20C accu van 5000mAh mag 100A continue leveren. De meeste accu's die wij aanbieden zijn rond de 5000 mah bij 25C, en mogen dus continu met 125A belast worden, de piekstromen mogen dan nog hoger zijn. Deze accu's zijn dus zeer geschikt voor gebruik in auto's. Op dit moment van schrijven is de normale Capaciteit voor een Lipo met stick pack afmetingen ongeveer 5000 mAh. Er zijn veel merken Lipo accu's, waarbij dat merk vaak het merk van een importeur / distributeur / leverancier is (LRP, Nosram, Graupner, Robbe, Asso etc). De echte fabrikant van de accu (b.v. Intellect) wordt daarbij verborgen. Daardoor staat het een fabrikant vrij er een eigen stikker op te plakken, met soms wel heel extreme capaciteits en C waardes. Laat je daardoor niet gek maken, de verschillen zijn veel kleiner dan de stikkers je doen geloven!

Ontladen:
Op de eerste plaats mogen ze nooit helemaal ontladen worden. dat betekent in de praktijk dat als je met zo'n accu vliegt, en het vermogen gaat afnemen, dat je moet stoppen. Een LiPo van 11.1volt is  opgebouwd uit 3 lipo cellen, en zodra er 2 op zijn ondergrens is en de ander niet, en je zou nog doorgaan met ontladen, is de lege cel direct kapot. Dit betekent dat als je met een lipo accu vliegt, en het vermogen gaat afnemen, dat je moet stoppen met vliegen om beschadiging van de accu te voorkomen. Moderne regelaars hebben vaak al een speciaal Lipo programma, waarbij het vermogen teruggenomen wordt als de accu spanning gaat dalen, om te voorkomen dat een van de cellen onder de 3.2 volt komt. Er zijn ook speciale Lipo veiligheids switches, die tussen de ontvanger en de regelaar geplaatst wordt, die deze taak overnemen. Hiermee kun je dus toch op een veilige manier met lipo's rijden zonder gevaar voor te diep ontladen.
Laden
Het laden van een Lipo accu moet ook op een speciale manier gebeuren. 
Daar waar de spanning van een NiMh tijdens het laden eerst oploopt, en daarna bij het bereiken van de maximale laadtoestand weer in spanning daalt, (dat is het moment waarop een lader afslaat), blijft een LiPo tijdens het laden in spanning toenemen. De spanning van een lipo cel mag echter nooit boven de 4.21 volt komen. Gebeurt dat wel, dan gaat de cel kapot. Een Lipo lader werkt daarom anders dan een NiMh lader:

Een NiMh lader laadt met een constant amperage tot de accu vol is, dan slaat de lader af. Een Lipo lader laadt in het begin met een hoog amperage, en naarmate de spanning van de cel dichter bij de 4.21 volt per cel komt, neemt het amperage af. daarbij wordt niet alleen naar de totale spanning gekeken, maar de spanning van elke cel apart wordt ook gemeten via de balancer aansluiting. Een lipo accu heeft daarvoor dus niet alleen de dikke plus en min aansluiting waar de regelaar of de lader op aangesloten wordt, maar ook een paar dunne draden met een speciale kleine stekker die naar de balancer ingang van de lader gaat. Daarmee kan de lader de spanning van de individuele cellen meten, en aan de hand daarvan het laadproces aanpassen. Dus ook als 1 cel bijna 4.21 V haalt, en de andere nog niet, dan wordt toch de laadstroom teruggenomen. Er blijft dan net zoveel stroom lopen als nodig is om de ene cel op 4.2 v te houden, terwijl de ander cel nog steeds geladen wordt, net zolang tot ook die de maximale spanning heeft bereikt.
Een LiPo accu kan in een heel korte tijd (+/- 30 minuten) op 90% van zijn capaciteit gebracht worden, maar daarna kan het nog vrij lang duren voor hij maximaal geladen is. In de praktijk stopt men het laden dan ook vaak als de accu zo vol is dat de laadstroom merkbaar terug gaat lopen, omdat het laatste beetje toch niet meer zoveel uitmaakt.

Opslaan:
Lipo accu's kunnen het beste halfopgelaten opgeborgen worden. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van de accu: Door het chemische verschil tussen de anode en kathode kan inwendige corrosie optreden. Bij een halfopgelaten accu is dit verschijnsel het kleinst. Goede lipo laders hebben een programma waarbij je op kan geven hoeveel mAh er maximaal geladen mag worden. Door de accu leeg te maken en deze waarde op de helft van de capaciteit in te stellen, zal de lader automatisch afslaan zodra de helft van de capaciteit bereikt is.
De motorregelaar
Een borstelloze motor controller of brushless ESC (Electronic Speed Control) wordt gebruikt om de snelheid van een borstelloze motor te variëren. Deze fungeren als een interface tussen de motor en de batterij. Gecontroleerd door de gashendel signaal van een RC-ontvanger, de borstelloze ESC biedt variabel vermogen aan de motor waardoor de snelheid evenredig wordt aangepast. In tegenstelling tot een geborstelde motor kan, de kracht niet rechtstreeks worden toegepast op een borstelloze motor. In plaats daarvan, zal de regelaar gecontroleerd en zeer intelligent iedere fase van de borstelloze motor aansturen wat uiteindelijk resulteert in een omwenteling. Borstelloze snelheid controllers hebben drie motor draden, waardoor ze verbinding kunnen maken met standaard driefasen borstelloze motoren. Een geborstelde snelheidsregelaar (motor met twee draden) kan niet worden gebruikt voor het aandrijven van een borstelloze motor.

Zo´n regelaar is uitgevoerd met Fets. Dit zijn elektronische schakelaars, die heel snel en met weinig verlies heel hoge stromen kunnen schakelen. Bij borstel motoren wordt de snelheid van de motor als volgt geregeld: als je niet vol gas geeft, dan stuurt de regelaar een korte tijd de volle stroom naar de motor, dan een tijdje niets, gevolgd door weer een periode wel en een periode niet. Als je dus bv.10% gas geeft, dan stuurt de regelaar 10% van de tijd alle stroom naar de motor, en 90% van de tijd niets. Bij half gas dus 50% van de tijd alles en 50% van de tijd niets. De stroom wordt dus pulsgewijs door de motor gestuurd. Bij vol gas wordt alle stroom continue naar de motor gestuurd, en is er dus geen puls meer. Dit pulseren gebeurt vele keren per seconde, en hoe vaak dit gebeurt wordt de frequentie genoemd, uitgedrukt in Hertz (1 Hz = 1 keer per seconde). Vele huidige eenvoudige regelaars, die nog gebaseerd zijn op de eerste ontwikkelingen van elektronische regelaars, hebben een frequentie van 50 Hz. De moderne stand van techniek is echter zo verbeterd, met veel betere accu´s en hoogtoerige motoren die veel stroom trekken, dat dit niet meer voldoende is voor een adequate regeling van de nu verkrijgbare snelle motoren, en de gemiddelde regelaars hebben dan ook een frequentie van ± 3500 Hz. Dit geeft minder slijtage aan de motor (collector en borstels blijven langer heel) en er ontstaat minder warmte in de regelaar en de motor zelf. Bij een borstelloze motor laat je het draaiveld steeds sneller draaien om de snelheid te regelen.
Elke fabrikant heeft vele snelheidsregelaar modellen beschikbaar, de meeste verschillen alleen door hun amp rating en ook de voedingsspanning (aantal cellen lipo). Dit is de maximale hoeveelheid stroom dat ze continu kunnen leveren aan een motor. De cel rating is het maximale aantal cellen waarmee de snelheidsregelaar overweg kan. Meer dan dit kan schade veroorzaken aan de snelheidregelaar. De cel kan worden gespecificeerd voor zowel standaard cellen (NiMH en NiCD op 1.2V per cel) als lithium-polymeer cellen (op 3.7V per cel). Een regelaar gemaakt voor 5-12 standaard cellen worden beoordeeld voor 2-4 Li-Poly cellen (4 Li-Poly cellen geven ongeveer dezelfde spanning als 12 cellen NiCd of NiMh.).

Voltage cut-off

Bij gebruik van lithium-polymeer (Li-Poly) batterijen, is het belangrijk dat de snelheidsregelaar in ingesteld op een laag voltage cut-off. Dit limiteert het ontladen van de batterij, en voorkomt dat hij wordt beschadigd. De spanning cut-off kan automatisch (de snelheidsregelaar zal ontdekken hoeveel cellen er worden gebruikt) of handmatig. Voor handmatige instellingen kan er hard worden ingegrepen (snelheidsregelaar wordt afgesloten wanneer de limiet wordt bereikt) of zacht (snelheidsregelaar vermindert power) cut-offs. De zachte cut-off moet worden vastgesteld op 3,3 V per cel (9.9V totaal voor een 3-cell pack), en de harde cut-off moet worden vastgesteld op 3.0V per cel (9.0V totaal voor een 3-cell pack). je mag tot 2,5 volt maximaal ontladen. (belast !!)  (kost iets levensduur). normaal kan je kiezen tussen 2,5 - 2,75 - 3 volt.

Wat is een BEC?
BEC staat voor Battery Eliminator Circuit.

Dit elektronisch systeem, dat zich in de regelaar bevindt, zorgt er voor dat u geen extra ontvangeraccu hoeft aan te sluiten. De ontvanger haalt zijn stroomvoorziening uit het accupakket dat ook voor het vliegen wordt gebruikt. 
Wanneer de vliegaccu te leeg is om nog te kunnen vliegen, blijft er toch nog genoeg "voeding" over voor de ontvanger. Daarvoor zorgt dus BEC.
Een BEC is er in twee uitvoeringen te weten interne en externe.
De interne BEC maakt deel uit van de regelaar. De externe BEC is een stukje elektronica dat naast de regelaar wordt aangesloten op de ontvanger. belangrijk:  geen interne en externe bec tegelijk aansluiten. Dan brand er iets af.!

Hoe werkt een BEC?
Een BEC is in de basis een gewone "step down voltage regulator". Het zal je accuspanning reduceren van e.g. 11.1 Volts naar ~6 Volts BEC spanning voor een veilige voedingsspanning van je ontvanger en servo's.
Wat zijn de voordelen van een BEC?
Als u elektrisch vliegt, is een BEC bijna in alle gevallen beter dan een batterij. Gemiddeld weegt de BEC 10-20 keer minder dan een ontvanger accu! Dan heb je rekening te houden met het gedoe van het laden van de ontvanger pack Met een BEC, hoef je je alleen zorgen te maken over het opladen van uw belangrijkste vlucht pack en dan bent u gegarandeerd van een veilige vlucht.
 

Welke snelheidsregelaar gaat samen met welke motor ??
 
Selecteer een snelheidsregelaar met een continue stroom hoger dan of gelijk aan die van de motor die u wilt gebruiken. Dit zal ervoor zorgen dat de snelheidsregelaar in staat is om de kracht eisen van uw motor te behandelen. Als u meer dan 3 of 4 Li-Poly cellen gebruikt, ervoor zorgen dat de regelaar hiervoor is uitgelegd, of het kan raadzaam zijn om over te stappen naar een hoog voltage versie. zorg dat uw regelaar geschikt is voor het aantal cellen dat u wilt gebruiken.2 polen tot 10 + polen in / motoren Outrunner Brushless.
 
De markt wordt momenteel "overspoeld" met brushless motoren en regelaars tegen prijzen die liggen op het niveau van een goedkope borstelmotor.
Het toerental van de rotor en de temperatuur van de motor wordt bepaald door het toegepaste motortandwiel. de tandwielverhouding tussen het hoofdtandwiel en het ritzel.  De motorenfabrikant geeft daarover een advies op zijn website. Toch is het belangrijk zelf ook nog goed uit te zoeken bij welk motortandwiel de combinatie mooi "rond" loopt en niet overbelast wordt (hete motor en hete accu's). Het beste is om daartoe bij de aankoop van de bouwdoos enige motortandwielen extra te bestellen.  Een uitgangspunt bij het zoeken van het juiste motortandwiel is: motortemperatuur maximaal 55 graden C en de hoofdrotor moet dan gemakkelijk 1850-1900 rpm kunnen halen.
Er wordt dan gevlogen met ongeveer 80%-85% vermogen = ongeveer 1550-1700 rpm.
Het toerental is natuurlijk ook aan persoonlijke voorkeur gebonden. Er zijn piloten die uitsluitend willen "raggen" en daarvoor het maximale uit de heli en de motor persen.
Houdt er ook rekening mee, dat de behaalde vliegtijden en/of toerentallen afhankelijk zijn van vele en verschillende factoren zoals bij voorbeeld:
# regelaarmodus;
# zenderprogrammering;
# de vliegstijl;
# de conditie van de accu's ( maximale laadspanning, maximaal te laden capaciteit, maximaal af te geven capaciteit, inwendige weerstand);
# de gangbaarheid en precisie van de overbrenging en aanstuurelementen;
# soort en type rotorbladen.
# overbrengingsverhouding;
# onjuiste speling (te veel of te weinig);
# lagering (al dan niet toegepast, defect);


Bronvermelding: http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek.jsp

Winkelwagen
Ik ben al klant
Gebruiker
Wachtwoord
Login
Nieuwsbrief aanmelden




Aanmelden
d5d701917ddb27304719be3df71558c3.jpg
8ab02a776ab74e48f237c3277a01101f.jpg
48591ccca47e3376eb17c881df17c137.jpeg
c0c278b3d803f7bf1f3b9f0ce9ae88ee.jpg
Best verkocht
1.  Neptune P2 Bumper o..
2.  2 Motoren voor Wlt..
3.  JJRC H12C RC Quadco..
4.  Grumman Tracker Bum..
5.  Battery V222 spare..
RSS
Powered by CCV Shop webshop software
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
K.v.K 59706813 btw-id: NL001316245B90 COPYRIGHT © RC Modelfreak G. Sterken 2014